Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt

Om testen

Testen “Test din risiko for knogleskørhed” er udviklet af Osteoporoseforeningen som en del af kampagnen “Kend dine knogler”. Kampagnen er doneret af Sundhedsdonationer og formålet er at gøre danskerne opmærksomme på deres knoglesundhed. Målgruppen er særligt danskere over 40 år, hvor knoglerne langsomt begynder at blive svagere.

 

           

 

Testen er fagligt valideret

Testen er fagligt valideret og udarbejdet i samarbejde med et ekspertpanel bestående af Torben Harsløf, overlæge ved Hormon og Knoglesygdomme på Aarhus Universitetshospital, og Lars Folkestad, overlæge ved Endokrinologisk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Begge eksperter har mere end 15 års erfaring indenfor området.

Testen følger desuden de behandlingsvejledninger og retningslinjer for knogleskørhed, som er udarbejdet af Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Endokrinologisk Selskab og Dansk Knogleselskab samt nyeste forskning på området.

Testen er vejledende. Man kan ikke få diagnosen knogleskørhed ved at gennemføre testen, men udelukkende en risikovurdering.

Testen er desuden udviklet på baggrund af input fra frivillige medlemmer i Osteoporoseforeningen og et bredere testpanel.

 

Personligt resultat og mails – hvad modtager jeg?

Takker du ja til at modtage dit uddybende testsvar og personlige anbefalinger vil du modtage én mail med dit personlige svar og anbefalinger.

Takker du ja til at modtage mails med konkrete råd til kost og træning og nyheder om knogleskørhed, vil du først modtage tre mails relateret til testen med konkrete råd og anbefalinger og kost og træning. Herefter vil du ca. 1 gang om måneden modtage en mail fra Osteoporoseforeningen med nyheder om knogleskørhed og konkrete råd om blandt andet kost, træning og behandling. 

Du kan til enhver tid afmelde dig disse mails nemt og hurtigt ved at klikke på Afmeld i bunden af mailen.

 

Sådan behandler vi dine data

Osteoporoseforeningen er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger. Vi indsamler anonym statistik over besvarelser for at forstå mønstre. Alle data er fuldt anonymiseret og kan ikke knyttes til dig som person.

Vi indsamler dit fornavn og din e-mail med det formål at sende dig – hvis du ønsker det – en personlig forklaring på resultatet af knogletesten og mails om knoglesundhed. Dine testbesvarelser behandles anonymt, men hvis du indtaster e-mail og fornavn, kobles disse oplysninger midlertidigt med dine svar, så vi kan sende dig det personlige resultatark. Dette personlige resultatark genereres automatisk i systemet bag testen.

Behandlingen af dine data sker på baggrund af dit samtykke i henhold til databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra a, og artikel 9, stk. 2, litra a for så vidt angår eventuelle helbredsoplysninger. Vi anvender databehandlere til udsendelse af e-mails og statistik og sikrer, at dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert. Dine personoplysninger fra testen opbevares udelukkende i anonymiseret form. Har du ønsket at modtage de efterfølgende mails, kan du til enhver tid ret til at få indsigt i, få rettet eller slettet dine oplysninger, trække dit samtykke tilbage og klage til Datatilsynet.

Det er frivilligt at afgive oplysninger, men vi kan kun sende dig testresultat og nyhedsbrev, hvis du oplyser e-mail og samtykker til behandlingen.

Du kan læse mere om vores privatlivspolitik her

 

Mere om kampagnen

Osteoporoseforeningen har fået en bevilling fra Sundhedsdonationer på 1,5 mio. kroner til en kampagne, der sætter fokus på knogleskørhed. Baggrunden er, at 500.000 danskere har knogleskørhed uden at vide det. Knogleskørhed kan forebygges, og jo tidligere man sætter ind, des bedre.

Målgruppen er alle danskere over 40 år, og målet er at få dem til at tænke over deres knoglesundhed – og handle. Omdrejningspunktet i kampagnen er en ny test, hvor man hurtigt og nemt kan teste sin risiko for knogleskørhed. Man finder lynhurtigt ud af, om man er ”rød”, ”gul” eller ”grøn”, altså i høj, mellem eller lille risiko. Som noget nyt kan man efterfølgende også vælge at få tilsendt en række anbefalinger til, hvad man skal gøre – ud fra ens personlige testresultat. Det kan fx være at vi anbefaler at man begynder at tage kalk og D-vitamin, eller går til lægen og beder om udredning, hvis man ender i “høj risiko”.

 

Partnerskaber

Kampagnen er lavet i samarbejde med Den Danske Reklameskole, M2 Film og Dansk Reklamefilm. M2 Film har valgt at producere filmene pro bono. Kampagnen kører fra juli til november 2025. Herefter vil testen fortsætte som en vigtig del af Osteoporoseforeningens hjemmeside og løbende arbejde med at sætte fokus på knoglesundhed.

Testen er udviklet af Makeable.

         

 

Kontakt

Osteoporoseforeningen kan kontaktes på mail: risikotest@osteoporose.dk

Opdateret d. 20. juni 2025