Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt

Om testen

Testen “Test din risiko for knogleskørhed” er udviklet af Osteoporoseforeningen som en del af kampagnen “Kend dine knogler”. Kampagnen er doneret af Sundhedsdonationer og formålet er at gøre danskerne opmærksomme på deres knoglesundhed. Målgruppen er særligt danskere over 40 år, da de er her, knoglerne langsomt begynder at blive svagere.

 

Testen er fagligt valideret

Testen er fagligt valideret og udarbejdet i samarbejde med Torben Harsløf, overlæge ved Hormon og Knoglesygdomme på Aarhus Universitetshospital, og Lars Folkestad, overlæge ved Endokrinologisk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Begge eksperter har mere end 15 års erfaring indenfor området.

Testen følger desuden de behandlingsvejledninger og retningslinjer for knogleskørhed, som er udarbejdet af Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Endokrinologisk Selskab og Dansk Knogleselskab samt nyeste forskning på området.

Testen er vejledende. Man kan ikke få diagnosen knogleskørhed ved at gennemføre testen, men udelukkende en risikovurdering.

 

Personligt resultat og mails – hvad modtager jeg?

Takker du ja til at modtage dit uddybende testsvar og personlige anbefalinger vil du modtage én mail med dit personlige svar og anbefalinger.

Takker du ja til at modtage mails med konkrete råd til kost og træning og nyheder om knogleskørhed vil du først modtage tre mails relateret til testen med konkrete råd og anbefalinger og kost og træning. Herefter vil du ca. 1 gang om måneden modtage en mail fra Osteoporoseforeningen med nyheder om knogleskørhed og konkrete råd om blandt andet kost, træning og behandling. 

Du kan til enhver tid afmelde dig disse mails nemt og hurtigt ved at klikke på Afmeld i bunden af mailen.

 

Sådan behandler vi dine data

Osteoporoseforeningen er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger. Vi indsamler anonym statistik over besvarelser for at forstå mønstre. Alle data er fuldt anonymiseret og kan ikke knyttes til dig som person.

Vi indsamler dit fornavn og din e-mail med det formål at sende dig en personlig forklaring på resultatet af knogletesten og – hvis du ønsker det – mails om knoglesundhed. Dine testbesvarelser behandles anonymt, men hvis du indtaster e-mail og fornavn, kobles disse oplysninger midlertidigt med dine svar. Behandlingen sker på baggrund af dit samtykke i henhold til databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra a, og artikel 9, stk. 2, litra a for så vidt angår eventuelle helbredsoplysninger. Vi anvender databehandlere til udsendelse af e-mails og statistik og sikrer, at dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert. Dine personoplysninger fra testen opbevares i op til 6 måneder og slettes herefter, medmindre du beder os om at slette dem tidligere. Du har til enhver tid ret til at få indsigt i, få rettet eller slettet dine oplysninger, trække dit samtykke tilbage og klage til Datatilsynet.

Det er frivilligt at afgive oplysninger, men vi kan kun sende dig testresultat og nyhedsbrev, hvis du oplyser e-mail og samtykker til behandlingen.

Du kan læse mere om vores privatlivspolitik her

 

Mere om kampagnen

Osteoporoseforeningen har fået en bevilling fra Sundhedsdonationer på 1,5 mio. kroner til en kampagne for at sætte fokus på knogleskørhed. Det viser sig nemlig at 500.000 danskere har knogleskørhed uden at vide det. Knogleskørhed kan forebygges, og jo tidligere man sætter ind, des bedre.

Målgruppen er alle danskere over 40 år og målet er at få dem til at tænke over deres knoglesundhed. Omdrejningspunktet i kampagnen er en ny test, hvor man hurtigt og nemt kan teste sin risiko for knogleskørhed. Man finder lynhurtigt ud af, om man er ”rød”, ”gul” eller ”grøn”, altså i høj, mellem eller lille risiko. Som noget nyt giver vi efterfølgende en række anbefalinger til, hvad man skal gøre – ud fra ens personlige testresultat. Det kan fx være at vi anbefaler at man begynder at tage kalk og D-vitamin.

 

Partnerskaber

Kampagnen er lavet i samarbejde med Reklameskolen, M2 Film og Dansk Reklamefilm. M2 Film har valgt at støtte projektet pro bono. Kampagnen kører fra juli til oktober 2025.

Testen er udviklet af Makeable.

 

Kontakt

Osteoporoseforeningen kan kontaktes på mail: risikotest@osteoporose.dk

Opdateret d. 13. juni 2025