Coronavirus har øget ensomheden blandt danskerne. Det gør Osteoporoseforeningen nu noget ved gennem et nyt projekt, hvor en del af foreningens medlemmer vil modtage et telefonopkald.
”Tak for en behagelig samtale. Jeg håber også, at du får en god dag. Vi glæder os til at se dig til vores arrangementer.”
I disse dage flyver lidt flere sætninger end normalt gennem luften på Osteoporoseforeningens landssekretariat i Aarhus. Årsagen er, at to nye projektmedarbejdere har taget hul på de første telefonopkald, som mange af foreningens medlemmer vil modtage i løbet af de kommende måneder.
I alt vil over 4.000 medlemmer få gavn af indsatsen i projektet ”Omsorgsopkald til medlemmer af Osteoporoseforeningen”, hvor foreningen rækker ud til medlemmerne og spørger ind til, hvordan de klarer sig i hverdagen i disse coronatider med isolation og begrænsninger.
Højaktuelle telefonopkald
Under coronakrisen har ensomhed fået stor opmærksomhed, og endnu flere har mærket den barske side af selvisolationen. Det gælder også for en del af Osteoporoseforeningens medlemmer, der som andre har været afskåret fra kontakt, glæde og inspiration fra andre mennesker.
Nu skal projekt ”Omsorgsopkald til medlemmer i Osteoporoseforeningen” bidrage til, at en eventuel fremtid med fortsat coronakrise og alenetid bliver mindre barsk.
”Det er både højaktuelt og nærliggende at række ud til medlemmerne og spørge dem, hvordan de klarer hverdagen i denne svære tid. På den måde kan vi også bedre hjælpe dem og møde deres behov,” siger landsformand i Osteoporoseforeningen, Ulla Knappe.
Vedvarende medlemskontakt
Det nye projekt gennemføres i løbet af efteråret 2020 og er finansieret gennem midler fra Danske Handicaporganisationer. Målet er at række ud til de medlemmer, som Osteoporoseforeningen har haft begrænsede muligheder for at være i kontakt med, og som dermed risikerer ikke at være en del af foreningens aktiviteter og fællesskaber.
I alt drejer det sig om 4.111 medlemmer, som indtil nu ikke har oplyst deres mailadresse til foreningen, og som på den måde ikke har haft glæde af at modtage nyhedsbrev og elektronisk kommunikation.
Derfor vil de to projektmedarbejdere, som står for telefonopkaldene, afslutte samtalerne med at spørge om medlemmerne har en mailadresse.
”At indhente mailoplysninger og tilladelse fra medlemmerne giver mulighed for at fortsætte kontakten, så flest mulige kan få hjælp til at vende tilbage til hverdagen og foreningens fællesskaber. Eksempelvis ved at formidle relevant information om lokale arrangementer, støttetilbud og nyeste viden på osteoporoseområdet,” fortæller Ulla Knappe.
Gode takter
Når medlemmernes telefoner i løbet af efteråret vil ringe med omsorgsopkald fra Osteoporoseforeningen, vil de blive mødt af en venlig stemme fra journaliststuderende Karen Haaning, som har erfaring med interviews og historier om mennesker, eller medicinstuderende Kirstine Bruun Viuff, der har gode erfaringer med personkontakt på omsorgsområdet.
De to projektmedarbejdere har allerede talt med flere medlemmer, og de foreløbige erfaringer viser, at opkaldene bliver modtaget med stor tilfredshed hos foreningens medlemmer, som sætter pris på at tale med en, der går op i deres vel og vel.
Der er bevilget midler til projektet fra Danske Handicaporganisationers tilskudspulje ”En hverdag med stærke fællesskaber – DH’s indsats mod ensomhed”.